مسابقه عکاسی از دنیای زیر آب

برندگان مسابقه عکاسی از دنیای زیر آب در سال ۲۰۱۷ معرفی شدند

مسابقه عکاسی از دنیای زیر آب یکی از جذاب ترین و هیجان انگیز ترین مسابقات عکاسی است که هر ساله با عکس هایی زیبا که توسط عکاسانی بسیار حرفه ای گرفته شده اند برگزار می شود . در ادامه باهم 15 عکس برگزیده در این دوره از مسابقات را بررسی خواهیم کرد . با خانه عکس همراه شوید .

در مسابقه عکاسی از دنیای زیر آب هر ساله شاهد عکس های بسیار شگفت انگیزی هستیم . این بار نیز عکس یک هشت‌ پا که توسط گابریل باراتئو در تالاب Mayotte در جزیره‌ Mayotte گرفته شده است برنده اصلی این رقابت ها معرفی شده .

ثبت تاریخ ؛ عکاس تانیا هوپرمنز : پانزدهمین برنده در مسابقه عکاسی از دنیای زیر آب در کارولینای شمالی، ایالات متحده گرفته شده است. یک عکاس دنیای زیر آب برای ثبت تصویر از باقیمانده‌ی U-352 خود را آماده می‌کند. در جریان جنگ جهانی دوم، قایق‌های زیرآبی آلمانی در نزدیکی سواحل شرقی ایالات متحده به گشت‌زنی می‌پرداختند. در می سال ۱۹۴۲ زیردریایی U-352 به سوی آن شلیک می‌کند، اما اژدر به هدف اصابت نمی‌کند. زیردریایی آلمانی به شلیک U-352 پاسخ می‌دهد و آن را در عمق ۴۰ متری آب و در فاصله‌ی ۴۰ کیلومتری شهر بیوفرت ( Beaufort) غرق می‌کند. هوپرمنز در مورد این عکس توضیح می‌دهد:

در جریان آن غواصی، دید ما بسیار خوب بود و هدف من این بود که بخش زیادی از زیردریایی را در قاب عکس خود بگنجانم. وقتی مشغول به کار شدم، دیدم که یکی از همکاران در حال عکاسی از برجک آن است، بنابرین تصمیم گرفتم که او را هم وارد عکس کنم تا بینندگان مقیاسی برای درک اندازه‌ی زیردریایی داشته باشند.

مسابقه عکاسی از دنیای زیر آب

رقابت ؛ عکاس ریچارد شاک‌ اسمیز : این تصویر در شتلند آیلس Shetland Isles، انگلستان به ثبت رسیده است. ریچارد در مورد ثبت این تصویر می‌ گوید:

من در ساحل مشغول تهیه‌ی تصویر برای پروژه‌ی SCOTLAND: The Big Picture بودم. در این پروژه سعی داریم تا تصاویری از طبیعت وحشی اسکاتلند به نمایش بگذاریم. صدها غاز دریای شمالی به دور قایق ما پرواز می‌کردند و در پی به دست آوردن ماهی‌هایی بودن که به سمت آنها پرتاب می‌کردیم. ناگهان یکی از آنها به آب شیرجه ‌زند و به دنبال آن ۲۰، ۳۰ و حتی ۴۰ پرنده‌ی دیگر به آب شیرجه زدند. این غازها برای به دست آوردن یک ماهی با یکدیگر رقابت می‌کنند. من می‌توانستم صدای برخورد آنها به آب را بشنوم، چون درست در بالای سر من این اتفاق می‌افتاد. تجربه‌ی بسیار جالبی بود.

مسابقه عکاسی از دنیای زیر آب

طعمه؟ ؛ عکاس سویات وائی : مکان ثبت سیزدهم تصویر از برندگان مسابقه عکاسی از دنیای زیر آب در آنیل (Anilao)، فیلیپین است. این عکس هنگام غواصی در منطقه‌ی آب سیاه در آنیل گرفته شده است. با این که میگوی larvae mantis بسیار کوچک است، با این حال یک شکارچی محسوب می‌شود. آیا او یک طعمه پیدا کرده است؟

مسابقه عکاسی از دنیای زیر آب

تلاطم؛ عکاس لوک رومان : تصویر دوازدهم از لیست برندگان مسابقه عکاسی از دنیای زیر آب در لمبه Lembeh، اندونزی گرفته شده است. رومان در مورد آن چنین توضیح می‌ دهد:

به پایان غواصی نزدیک می‌شدم که ناگهان یک شقایق آبی به همراه یک ماهی دیدم. من روی ماهی فوکوس کردم و چند عکس از آن گرفتم. برای تهیه‌ی افکت آینه‌ی دایره‌ای مجبور شدم از طریق لوله‌ی آلومینیومی متصل به پورت چند عکس پشت سر هم بگیرم.

مسابقه عکاسی از دنیای زیر آب

لاک‌پشت‌ های سبز زیر پرتوهای نور عکاس گرگ لکور : تصویر لاک‌پشت‌های سبز در تنریف اسپانیا به ثبت رسیده است. لکور در مورد این تصویر چنین توضیح می‌دهد:

در جریان غواصی در تنریف، با این لاک‌پشت‌های آبزی سبز مواجه شدم، صبح بسیار زود بود و پرتوهای خورشید در داخل آب نفوذ می‌کردند. دوربین خودم را تنظیم کردم و منتظر شدم تا آنها به اندازه‌ی کافی نزدیک شوند. بعد از مدتی دیدیم که آنها ما را دوره کردند و این فرصت بسیار خوبی برای عکس‌برداری از آنها بود.

مسابقه عکاسی از دنیای زیر آب

هیولای تاریکی؛ عکاس دامیان موریک : تصویر دهمی که انتخاب شده، در جزایر گالاپاگوس کشور اکوادر شکار شده است. چارلز داروین زمانی که در سفرش به جزایر گالاپاگوس با ظاهر این موجود مواجه شد، بسیار شگفت‌زده شد. او نوشت:

سنگ‌های آتش‌فشانی سیاه در ساحل، محل رفت و آمد یک سوسمار بزرگ نفرت‌انگیز است. آنها به سیاهی سنگ‌های متخلخلی هستند که روی آنها می‌خزند و به دنبال طعمه‌شان می‌گردند. من آنها را هیولاهای تاریکی می‌نامم. آنها مطمئنا با منطقه‌ای که در آن ساکن شده‌اند، به خوبی هماهنگ شده‌اند.

اما ایگوآنای دریایی اصلا شبیه هیولا رفتار نمی‌کند. فرصت عکس‌برداری از جانوران بومی گالاپاگوس در زیر آب بسیار به ندرت پیش می‌آید، که در مورد ایگوآنا، که اکنون گونه‌ی در خطر انقراض قلمداد می‌شود نیز این گونه است.

مسابقه عکاسی از دنیای زیر آب

جانور سرخ بزرگ؛ عکاس گوگیلمو چیچرکیا : تصویر فوق در جزیره‌ی گیانورتی Giannutri در ایتالیا ثبت شده است. چیچرکیا عکاس این تصویر درباره‌ی آن چنین شرح می‌دهد:

در حین غواصی با یک تور ماهیگیری مواجه شدم که درآن ماهیان زیادی به دام افتاده بودند. با استفاده از سرعت پایین شاتر و زوم سعی کردم تا تلاش آنها برای رهایی از تور ماهیگیری را به تصویر بکشم.

مسابقه عکاسی از دنیای زیر آب

وال گوژپشت در حال تغذیه از کریل؛ عکاس جین ترسفون : مکان ثبت این عکس از برندگان مسابقه عکاسی از دنیای زیر آب در کیپ‌تاون، آفریقای جنوبی است. ترسفون درباره‌ی عکسش چنین توضیح داده است:

هر تابستان صدها وال گوژپشت در سواحل کیپ‌تاون جمع می‌شوند تا در این ضیافت بزرگ شرکت کنند. من که در قالب خدمه‌ی فیلم‌برداری یک فیلم در آن منطقه حضور داشتم، این فرصت را به دست آوردم تا از این رویداد عکس بگیرم. با این که دید در دریا خوب بود، اما در داخل گروه کریل‌ها این گونه نبود. بدون هیچ گونه نشانه‌ای به یک باره یک وال‌ در چند متری من ظاهر شد در حالی که دهانش را باز کرده بود و تعداد زیادی از کریل‌ها وارد آن می‌شدند. من که می‌دانستم در مناطق عمیق‌تر تجمع کریل‌ها بیشتر است و وال‌ها در آن مناطق فعالیت بیشتری دارند، به نواحی تاریک‌تر آب فرو رفتم. ناگهان این وال گوژپشت در کنار من پدیدار شد و با دهان باز خود در حال درنوردیدن آب بود و سخت‌پوستان کوچک وارد دهان او می‌شدند. من فورا چندین تصویر از او گرفتم تا اینکه در تاریکی آب محو شد. سپس دسته‌ای از وال‌ها در اطراف من ظاهر شدند تا به نوبه‌ی خود از غذا سهم ببرند، آن موقع بود که کمی ترسیدم.

مسابقه عکاسی از دنیای زیر آب

منظره‌ای از صبح‌دم؛ عکاس پاسکواله واسالو : منظره‌ای از صبح‌دم در خلیج ناپل ایتالیا ثبت شده است. در چند ماه اخیر توجه بسیاری به حضور ستاره‌دریایی در خلیج ناپل معطوف شده است. در این تصویر چند خرچنگ از نوع Rhizostoma pulmo مهمان او هستند. وقتی ستاره‌های دریایی به کف دریا ساییده می‌شوند، خرچنگ‌ها روی آنها می‌پرند و همراه آنها به مناطق مختلف جابه‌جا می‌شوند.

مسابقه عکاسی از دنیای زیر آب

کوسه‌نهنگ؛ عکاس پاتریک نیومن : تصویر ششم در گورونتالو (Gorontalo)، اندونزی گرفته شده است. نیومن در این باره توضیح می‌دهد:

با این که من ۳۰ سال غواصی کرده‌ام و تا کنون ۳۰۰۰ بار به غواصی پرداخته‌ام؛ اما تا کنون نتوانسته بودم هیچ کوسه‌نهنگی را از نزدیک ببینم. زمانی که در یک قایق در تایلند مشغول به کار بودم، همه‌ی آنهایی که در قایق بودند یکی از آنها را دیدند؛ ولی من و تیمم نتوانستیم او را ببینیم. در بین دوستان من لطیفه‌ای بود که اگر می‌خواهی کوسه‌نهنگ نبینی، با پاتریک غواصی کن. در جریان آخرین سفرمان از میان اندونزی یکی از دوستانم به من گفت که گروهی از کوسه‌نهنگ‌ها در منطقه‌ی Gorontalo دیده شده است، از این رو ما برنامه‌ی خود را تغییر دادیم تا بلکه طلسم من شکسته شود. ما به مکان غواصی رسیدیم و شرایط هم عالی بود. شرایط دید بسیار خوب بود، موج نبود و خورشید هم بسیار درخشان بود. وقتی ما داخل آب شدیم یک کوسه‌نهنگ ندیدیم؛ بلکه شش تا از آنها در آن بخش وجود داشت. شما می‌توانید تصور کنید که من چقدر شاد بودم.

مسابقه عکاسی از دنیای زیر آب

صید یخ‌زده؛ عکاس فابریس گرن : مکان ثبت تصویر فوق هم در آندنس Andenes نروژ است. یک عکس زیبا از رفتار وال گوژپشت که در آب‌های کم‌عمق مشغول پراکنده‌ کردن شاه‌ماهی‌ها است. این عکس در شرایط سختی گرفته شده است، عکاس به خوبی توانسته است تا در شرایط بسیار کم‌نور یک عکس شارپ از این صحنه‌ی نفس‌گیر بگیرد.

مسابقه عکاسی از دنیای زیر آب

دسته‌ی اورکاها؛ عکاس نیکولای جورجیو : تصویر چهارمی که در اینجا آورده شده در ترومزو واقع در نروژ گرفته شده است. عکاس این تصویر، جورجیو در این باره می‌گوید:

اورکاها (وال‌های قاتل) زیباترین، باهوش‌ترین و بی‌پروا‌ترین جانوری است که تا کنون افتخار وقت‌گذارنی با آن را داشته‌ام. این عکس را در جریان یک آخرهفته‌ی شگفت‌انگیز گرفتم، زمانی که وقتم را با غواصی کنار اورکاهای وحشی در نروژ سپری می‌کردم. روزها در نروژ به خصوص در فصل زمستان بسیار کوتاه هستند و دمای هوا در حدود ۵ درجه بود، اما من لباس غواصی کلفتی داشتم و البته هنگام غواصی کنار این جانوران استثنایی سردی آب فراموش می‌شود. نور خورشید هنگام غروب بسیار زیبا بود و همین موقع بود که این دسته‌ اورکا را دیدم که با زیبایی در کنار هم حرکت می‌کردند. پیا کردن چنین لحظاتی بسیار مشکل است و من خوشحالم که این تصویر را با دیگران به اشتراک گذاشتم.

مسابقه عکاسی از دنیای زیر آب

جانور اقیانوسی در آسمان؛ عکاس هوراکیو مارتینز :مکانی که این عکس در آن ثبت شده، دریای سرخ واقع در نزدیکی مصر است. مارتینز درباره‌ی تجربه‌ی عکاسی تصویر فوق چنین توضیح می‌دهد:

این اولین تجربه‌ی عکاسی من در دریای سرخ بود و اولین کارگاه عکاسی مبتنی بر شیرجه از روی قایق، بنابرین همه چیز برایم جالب بود و در عین حال دشوار. آخرین غواصی ما در آن روز بود و من تصمیم گرفتم تا کمی عمیق‌تر بروم تا عکس تکی بهتری از کوسه‌ی سفید بگیرم و در این زمان بود که من متوجه گشت‌زنی یک کوسه شدم. من چند عکس از این کوسه زیر پرتوهای نور گرفتم و از افکت رویایی به وجود امده در عکسم راضی بودم. جانوران اقیانوسی هدف‌های خوبی برای عکاسی از فاصله‌ی نزدیک هستند چون که اصلا خجالتی نیستند. با این حال بعضی مواقع خوب است که عکس‌هایی از تنهایی آنها، از اقیانوس‌پیمایی آنها و استقلال آنها در جهان آبی بگیریم.

مسابقه عکاسی از دنیای زیر آب

در داخل دنیای آبی؛ عکاس:نیک بلیک : مکان گرفته‌ شده‌ی این تصویر، استخر آبی کو‌کول‌‌کان (Kukulkan ) در مکزیک واقع شده است. گودال آبی کوکول‌کان در مکزیک بخشی از سیستم Chac Mool است که به خاطر افکت‌های نوری منحصربه‌فرد خود که در اثر نفوذ نور خورشید به آب شکل می‌گیرد، شناحته شده است. نیک بلیک، عکاس این عکس می‌گوید:

من می‌خواستم از نور طبیعی استفاده کنم برای همین نورافکن‌ها را همراه خودم نبردم. خودم را در قسمت‌های تاریک غار جای دادم. با نمایاب دوربین عکاسی به اطراف نگاه کردم. توانستم طرح کلی صخره‌ی غار را دور خود ببینم و دوربینم را برای ایجاد یک تقارن زیبا در قاب عکسم تنظیم کردم. خورشید در آسمان دائما پشت ابرها می‌رفت و دوباره پدیدار می‌شد و نور آن در آب به شکل جالبی ظاهر می‌شد. من به همراهم و راهنمای غواصی‌ام، آندره کوستانزه اشاره کردم تا زیر پرتوهای نور روشن غواصی کند تا صحنه‌ی عکاسی کامل شود. من در دوران عکاسی زیر آب فرصت‌های زیادی برای شکار عکس‌های زیبا داشتم و از این که این عکس مرد توجه گرفته است احساس افتخار و خضوع می‌کنم.

مسابقه عکاسی از دنیای زیر آب

هشت‌ پای رقصان؛ عکاس گابریل باراتئو :برنده بهترین عکس در مسابقه عکاسی از دنیای زیر آب گابریل باراتئو در این باره می‌گوید:

در این مرداب و در زمان جزر و مدهای بهاری کوچک، آب کمی در مناطق مسطح وجود دارد. در حقیقت عمق آب تنها به ۳۰ سانتی‌متر می‌رسد. من در این شرایط عکس را گرفتم. من برای گرفتن این عکس و خلق این افکت تا جایی که می‌توانستم به نزدیکی هشت‌پا رفتم. لنز ۱۴ میلی‌متری زاویه‌ی بسیار بازی را برای شما فراهم می‌کند و با فوکوس نزدیک خوبی که این لنز دارد می‌توانید عکس‌هایی به این زیبایی خلق کنید. اندازه‌ی هشت‌پا بزرگ‌تر دیده می‌شود و همین‌طور عمق آب. من به فلش نیاز نداشتم چون نور طبیعی به اندازه‌ی کافی وجود داشت.

مسابقه عکاسی از دنیای زیر آب

نظر شما در مورد این لیست از برندگان مسابقه عکاسی از دنیای زیر آب چیست ؟ شما کدام عکس را برتر از بقیه می دانید ؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید .

منبع : dpreview

درباره

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشوذفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*