عکاسی در شب

شهر توکیو و تماشای شب‌های رنگارنگ آن در عکس‌های لیام وانگ

شهر توکیو و تماشای شب‌های رنگارنگ آن در عکس‌های لیام وانگ می تواند ما را با قلب تکنولوژی دنیا طوری دیگر آشنا کند. لیام وانگ- Liam Wong – به عنوان کارگردان طراحی گرافیکی در کمپانی بازی سازی یوبی‌ سافت فعالیت می‌کند. اما مجموعه‌ عکسی که از او برایتان در این مطلب انتخاب کرده ایم، نه در مورد طراحی کاراکترهای دنیای بازی بلکه درباره‌ی یک گشت و گذار شبانه در پایتخت ژاپن است. با خانه عکس همراه شوید. توکیو

شهر توکیو را اگر نمی شناسید حق دارید چرا که حتما شما هم شنیده اید کشور هند کشور عجایب است، یا مصر مهد تاریخ است یا آمریکا پیشرفته‌ترین کشور جهان است. اما اگر از من بپرسید در برابر تمام این سوالات، ازکشور ژاپن به عنوان پاسخ نام می‌برم. کشور ژاپن و به خصوص بزرگ‌ترین شهر و البته پایتخت آن یعنی شهر توکیو، مجموعه‌ای از تضادها هستند.

شهر توکیو و تماشای شب‌های رنگارنگ آن در عکس‌های لیام وانگ و تضادهای آن به حدی هستند که باعث شده است این نقطه‌ی جغرافیایی تبدیل به مرکز تقریبا همه چیز در جهان بشود: مرکز تکنولوژی، مرکز زندگی سنتی، مرکز هنرهای رزمی، مرکز خودکشی، مرکز زندگی سالم، مرکز امید به زندگی، مرکز اعتیاد، مرکز جرایم سازمان یافته، مرکز فساد، مرکز اخلاق‌مداری، مرکز فقر، مرکز سرمایه‌داری و ده‌ها مرکز دیگر که می‌توانم از آن‌ها نام ببرم.

بنابراین این در حالی است که لیام وانگ به تازگی سفری به این شهر عجایب داشته است و مجموعه تصاویر زیبایی را از توکیو در شب تهیه کرده است. او پیش‌تر یک بار برای کنفرانس خبری بازی فار کرای ۴ (Far Cry 4) به این شهر سفر کرده بود و در همان سفر اول، مجذوب جذابیت‌های توکیو شده بود. اما در سفر اخیرش به این شهر، او که از علاقه‌مندان پر و پا قرص عکاسی محسوب می‌شود، یک دوربین DSLR حرفه‌ای تهیه می‌کند و در گشت و گذارهای شبانه‌اش در خیابان‌های شهر، به عکاسی از توکیو می‌پردازد.

لیام وانگ- Liam Wong – به عنوان کارگردان طراحی گرافیکی در کمپانی بازی سازی یوبی‌ سافت میگوید:

 من از نقاط مختلفی از شهر عکس گرفته ام، نقاطی که معمولا از مناطق مورد علاقه‌ی توریست‌ها دور است. وقتی در شب باران شروع به باریدن می‌کرد، من محو تماشای زیبایی‌های توکیو می‌شدم و پشت سر هم عکس می‌گرفتم. مثل این بود که وارد فیلم Enter The Void اثر Gaspar Noé شده بودم. گویی من درحال زندگی در جهان سایبر پانک فیلم Blade Runner هستم. توکیو در شب هم بیدار است و مردم فعالیت زیادی دارند و ای کاش می‌توانستم بگویم که پشت عکس‌هایم معنای عمیقی نهفته است یا اینکه از تکنیک خاصی برای عکاسی استفاده کرده ام؛ اما متاسفانه این‌طور نیست! من فقط راه می‌رفتم و از هر سوژه‌ای عکس می‌گرفتم.

لیام وانگ با توضیحات بالا سعی دارد ما را قانع کند که عکس‌هایش حرفه‌ای نیستند و برای آن‌ها زمان زیادی نگذاشته است. اما هرچقدر هم که او تلاش کند، زیبایی تصاویر و جلوه‌ی توکیو در شب باعث می‌شود که ارزش عکس‌های او بالا برود.

در این تصاویر می‌توانید چهار عنصری که شهر توکیو از آنها ساخته شده است را به وضوح مشاهده کنید. اشتباه نکنید! این عناصر آتش، باد، خاک و آب نیستند، بلکه فقر، تکنولوژی، شور زندگی و خشم هستند که پایه‌های زندگی شبانه در توکیو بر روی آن‌ها استوار شده است. تبلیغات هم که در حکم آفتاب هستند و تقریبا فضای شبانه‌ی شهر را به روز تبدیل کرده اند!

درباره

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشوذفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*