جشنواره های هند

معرفی زیباترین جشنواره های هند که در سفر به این کشور نباید آنها را از دست دهید

کشور هند به دلیل وجود آئین ها و فرهنگ های متفاوت در میان مردم هر ساله میزبان جشنواره هایی جذاب است که در این مطلب قصد داریم به معرفی آنها  بپردازیم . در ادامه با خانه عکس همراه شوید تا باهم زیباترین جشنواره های هند که هرساله در این کشور برگزار می شوند را بشناسیم.

جشنواره های هند هر ساله با شور و حال خاصی در این کشور برگزار می شوند. این جشنواره ها تا حدی جذاب و شگفت انگیز هستند که گردشگران زیادی را نیز به هندوستان می کشانند. پیشنهاد می کنم اگر قصد سفر به این کشور را دارید حتما در زمان برگزاری یکی از این جشنواره ها وارد هند شوید.

جشنواره هولی : هولی یا جشنواره رنگ‌ها یکی از شناخته شده‌ترین جشنواره های هند است که درباره آن شنیده باشید، چه‌بسا تصاویری را که در آن جمعیت فراوانی به روی هم رنگ می‌پاشند، را نیز دیده باشید. هولی جشنواره‌ای سرزمینی و آیینی است که در فصل بهار برگزار می‌شود. در این جشن سراسر هندوستان تعطیل می‌شود و مردم با بسته‌هایی پر از رنگ به خیابان‌ها آمده و با پاشیدن آب و رنگ روی یکدیگر به جشن و پای‌کوبی می‌پردازند. اگر هنگامه برگزاری این جشن به هند سفر کردید، دل‌آسوده شوید که نمی‌توانید از رنگی شدن به دست هندی‌ها دوری کنید. پس سعی کنید که از وسایل الکتریکی خود مانند دوربین و گوشی محافظت کرده و از جشن لذت ببرید. این جشن که با فرا رسیدن فصل بهار برگزار می‌شود، نشانی از پیروزی روشنایی در برابر تاریکی است و از منظر زمانی به گونه‌ای نقطه رویاروی جشن دیوالی به حساب می‌آید که در آغاز فصل زمستان برگزار می‌شود. در این روز همه دوست دارند اولین کسی باشند که طرف مقابل خود را رنگی نمایند. در این جشن مردم کدورت‌ها را کنار گذاشته و با پختن غذاهای مخصوص این روز را جشن می‌گیرند. بعضی از این رنگ‌ها از گیاهانی که در فصل بهار شکوفه می‌دهند مانند گل‌های درخت شعله جنگل تهیه شده‌اند، از این رو هندی‌ها اعتقاد دارند، این پودرها به دلیل خاصیت درمانی و طبیعی بودن از بروز بیماریهای شایع ناشی از تغییرات آب‌وهوا در فصل بهار مانند سرماخوردگی جلوگیری می‌نمایند و بعضاً این بیماری‌ها را درمان می‌کنند. این رنگ‌ها حتی پس از شستن کامل تا چندین روز بر سر و صورت افراد باقی می‌ماند و لباس‌هایی که رنگی شده‌اند نیز رنگشان پاک نمی‌شود.  از سوی دیگر این جشن به یمن عشق فنا ناپذیر کریشنا و رادا هم برپا می‌شده و علاوه بر پاشیدن رنگ و آب به همدیگر، آتش بازی‌های بزرگ در کوچه و خیابان برپا می‌شود، با این باور که آتش فضا را از وجود روح‌های شیطانی پاک می‌کند و نمادی است از سوزاندن هولیکای شریر و نابکار (دشمن کریشنا و رادا).  با این همه جشن هولی مختص هندوستان نیست و در دیگر کشورهایی که در آن‌ها شماری هندو وجود دارد، برگزار می‌شود.
زمان برگزاری : بیشتر در نیمه نخست مارس، و گاهی نیز در اواخر ماه فوریه
بهترین مناطق برای دیدن جشنواره : جیپور، ورینداوان

جشنواره کالپاتی : این جشنواره سالانه در یک معبد به نسبت کوچک در تپه‌های کرالا در نزدیکی شهر «کوچی» (که با نام کوچین نیز شناخته می‌شود)، در سواحل شرقی جنوب کشور هندوستان برگزار می‌شود. این جشنواره که در اوایل ماه نوامبر شروع می‌شود، تقریباً ده روز طول می‌کشد و یکی از معروف‌ترین جشنواره‌ها در کرالا به حساب می‌آید. در سه روز آخر این جشن مردم ارابه‌هایی بزرگ و تزئین شده را به خیابان‌ها آورده و همراه با آن در خیابان‌ها به شادی و پای‌کوبی می‌پردازند.
زمان برگزاری : اوایل تا اواسط نوامبر
بهترین مناطق برای دیدن جشنواره : کرالا

جشنواره های هند

جشنواره دیوالی : دیوالی که به جشنواره نور نیز شناخته می‌شود، یکی از پرآوازه‌ترین جشنواره های هند و الهام گرفته از حماسه هندی رامایانا است. دیوالی برای پیروان آیین‌های هندو، جین (Jain) و سیک (Sik) بسیار شایسته توجه است، جشنواره‌ای پنج‌روزه که در سراسر کشور هند برگزار می‌شود و در آن همه خانه‌ها، از فقیرانه‌ترین کلبه‌ها تا اشرافی‌ترین کاخ‌ها، با پرتو نارنجی‌رنگ فانوس‌هایی به نام دیا (Diya) روشن می‌شوند. نام دیوالی برگرفته و کوتاه شده واژه دیپاوالی (Deepavali) است. دیپا به معنی نور و آوالی به معنای ردیف و رج است که روی‌هم‌رفته این واژه به معنای صفی از روشنی است. بر پایه برخی از داستان‌های افسانه‌ای موجود در هند، ریشه جشن دیوالی، و وجود روشنی و شادی در این جشن، به پیروزی نیکی در برابر بدنهادی باز می‌گردد.  طرح‌های رنگی، گل‌آرایی‌ها و آتش‌بازی، این جشنواره را که پیام‌آور شادی، نشاط و خوشبختی در سال جدید است، از شکوه و زیبایی ویژه‌ای برخوردار می‌کند. رونق مراسم ازدواج در این ایام نیز، از دیگر نشانه‌های محبوبیت گسترده جشن دیوالی در بین میلیون‌ها هندو در جهان است. اغلب از چند روز پیش از جشن، حال و هوای دیوالی در معابر روستاها و شهرهای هند دیده می‌شود. به مناسبت این جشن تمام مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات هند تعطیل است. جشنواره دیوالی در ابعاد وسیع و تقریباً در تمام مناطق هند برگزار می‌شود و درواقع، پیش درآمد سال نو است. دیوالی حتی در مناطقی چون تایلند، ترینیداد و سیام نیز به صورت‌های متفاوت اجرا می‌شود.
زمان برگزاری: پایان اکتبر و اوایل نوامبر
بهترین مناطق برای دیدن جشنواره : گوا، بنارس، جیپور و امریتسار

جشنواره همیس : صومعه همیس در ۴۰ کیلومتری لاداخ قرار گرفته است، و با وجود فاصله دور آن، ارزش وقت گذاشتن برای بازدید از این صومعه در طی جشن «همیس» را دارد. این جشن دو روزه تولد بنیان‌گذار آئین «بودایی تبتی» یعنی «پادماسامباوا» را گرامی می‌دارد. در این جشن مردان و زنان محلی لباس‌های محلی خاصی می‌پوشند و در صومعه همیس جمع می‌شوند؛ سپس در همان جا به جشن و پایکوپی پرداخته و جشن را برگزار می‌کنند. این جشن از محبوبیت بالایی در میان گردشگران برخوردار است.
زمان برگزاری : اواخر ژوئن و یا اوایل جولای
بهترین مناطق برای دیدن جشنواره : لاداخ هندوستان

جشنواره لوهری : لوهری یکی از جشنواره های هند است که به طور معمول در منطقه پنجاب هندوستان و توسط هندوها و سیک‌ها برگزار می‌شود. در این جشن مردم پایان یافتن فصل زمستان و رسیدن دوباره فصل بهار را جشن می‌گیرند. در این جشن آتش‌بازی‌های فراوانی مشاهده می‌شود که نمادی برای جرقه‌ای هست که به هر چیزی زندگی می‌بخشد. در جشن لوهری مردم با روشن کردن آتش و آتش‌بازی، درخواست و دعا برای برکت و رحمت و محصولات فراوان در سال آینده را می‌کنند.
زمان برگزاری : ۱۳ ژانویه
بهترین مناطق برای دیدن جشنواره : امریتسار، چندیگر، لودهیانا و دهلی نو

جشنواره های هند

درباره

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشوذفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*