تایم لپس

معرفی و بررسی چگونگی عملکرد تصاویر تایم لپس

برای معرفی و بررسی چگونگی عملکرد تایم لپس باید گفت که مدت زمان زیادی از ظهور واژه  Time Lapse در دنیا عکاسی می گذرد اما هنوز هم برای بسیاری این ویژگی ثبت تصاویر آشنا نیست . در این مطلب قصد داریم تایم لپس را بصورت کامل معرفی کرده و عملکرد آن را بررسی کنیم . برای مشاهده توضیحات بیشتر در ادامه با خانه عکس همراه باشید .

تایم لپس یا همان  تصویربرداری زمان‌گریز شیوه‌ای است که در آن فرکانس ضبط فریم‌ها در یک سکانس، کمتر از فرکانس مشاهده آنها در همان سکانس است. زمانی که نتیجه کار با سرعت عادی پخش می‌شود، به نظر می‌رسد که زمان با سرعت بیشتری می‌گذرد. به عبارت دیگر باید گفت که این نوع تصویر برداری می تواند اتفاقات بسیار طولانی مثل باز شدن غنچه یک گل را در مدت بسیار کوتاهی به نمایش بگذارد .حتما همگی عنوان تصویر آهسته و یا اسلوموشن را شنیده اید در این حالت اتفاقات کند تر از حالت عادی خود پخش می شوند و این دقیقا نقطه مقابل تایم لپس است .

واضح است که دنبال کردن و تماشای رشد یک گل و حتی کوتاه تر از آن چیزی مانند طلوع و غروب آفتاب بسیار خسته کننده و زمان بر است به همین خاطر تایم لپس اختراع شده تا ما بتوانید بصورت سریع اتفاقات بسیار طولانی را ثبت و مشاهده کنیم .

برای توضیح چگونگی عملکرد این حالت باید گفت که دوربین های معمولی با سرعت ۲۴  فریم در ثانیه تصاویر را ظبط خواهند کرد و هنگام پخش نیز در دستگاه پلیر ویدئو با همین سرعت پخش می شود . اما در تایم لپس ویدئو اصلی با سرعتی بسیار کمتر از ۲۴ فریم در ثانیه ضبظ خواهد شد . در این صورت ویدئویی که ما تماشا خواهیم کرد با سرعت بسیار بالاتری پخش خواهد شد . سرعت ضبط یک ویدئو در حالت تایم لپس بسته به نوع دوربین متغییر است اما حالت هایی مانند ۱۰ فریم در ثانیه و یا حتی ۱ فریم در دقیقه نیز موجود است .

اما برای تهیه یک ویدئوی تایم لپس نیازی به داشتن امکانات و تجهیزات پیشرفته نیز شما نیز می توانید با دوربین های معمولی خود چنین ویدئو هایی درست کنید  . ابتدا سوژه مورد نظر خود را انتخاب کرده و دوربین را جلو ها دقیقا ثابت کنید سپس در فواصلی یکسان از سوژه عکاسی کنید بطور مثال در هر ۱ دقیقه یک عکس و حتی در هر یک ساعت ۱ عکس از سوژه خود بگیرید در انتها کافیست با یک نرم افزار ویرایشگر ویدئویی تصایور ثبت شده را با سرعت ۲۴ فریم در ثانیه پخش کنید .

البته دستگاهی به نام Intervalometer  هم وجود دارد که کار زمان سنجی دقیق را انجام داده و عکس را برای شما می گیرد . اگر علاقه دارید بصورت حرفه ای چنین ویدئو هایی درست کنید این دستگاه به همراه یک سه پایه مناسب از نیازمندی های شما هستند .

با هم در خانه عکس تصاویری از چند ویدئوی تایم لپس را تماشا می کنیم.

 

درباره

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشوذفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*