عکاسی خبری؛ از جنگ جهانی دوم تا اینستاگرام

۱۳ فوریه‌ی سال ۲۰۱۰ میلادی؛ شهر مارجه‌ی افغانستان؛ یک بالگرد حامل نیروهای نظامی، فتوژورنالیست (عکاسی خبری) تحسین‌شده‌ی آمریکایی «دیوید گوتنفلدر» (David Guttenfelder) را در خط مقدم بزرگ‌ترین حمله‌ی هوایی وقت آمریکا در جنگ علیه القاعده پیاده می‌کند. او با دیدن تفنگدارانی که در حال گرفتن عکس با گوشی هوشمند خود هستند دوربین DSLR را رها کرده، آیفون ۳G (اولین آیفون او) را از جیب ژاکت نظامی خود درآورده و شروع به عکاسی با موبایل می‌کند؛ به امید این‌که بتواند صمیمیت عکس‌هایی را که سربازان به خانه ارسال می‌کردند تقلید کند. با خانه عکس همراه شوید.

«آن­‌ها از آن دست عکس­‌های خبری که من می­‌گرفتم نمی­‌گرفتند؛ آن­‌ها در حال عکاسی از زندگی خودشان و این تجربه‌­ی بزرگ در زندگی‌شان بودند. بنابراین من هم شروع به عکس گرفتن با گوشی­‌ام کردم.» او این حرف­‌ها را پشت تلفن از جایی آرام­‌تر در مناطق دورافتاده‌­ی ایالت مونتانا می‌­گوید؛ نزدیک به محلی که او به‌تازگی طی یک سفر ۲۴ روزه برای نشنال جئوگرافیک (National Geographic)، سوار بر اسب از «جنگل ملی گالاتین» (Gallatin National Forest) عکاسی کرد. تصاویری که او در سال ۲۰۱۰ منتشر کرد موجب واکنش­‌های شدیدی هم شد؛ نشریات بزرگی مانند «اینداستری بایبل» (Industry Bible) و «فتو دیستریکت نیوز» (Photo District News) این سوال را مطرح کردند که آیا تصویر کردن جنگ از دریچه‌­ی­ دوربین خودکار (point-and-shoot) یک گوشی، موجب بی‌­احترامی یا خیال­‌پردازانه کردن شدت و اهمیت آن نشده است. در ماه اکتبر همان سال «اینستاگرام» (Instagram) شروع به کار کرد.

درباره

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشوذفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*