۱۳ فوریهی سال ۲۰۱۰ میلادی؛ شهر مارجهی افغانستان؛ یک بالگرد حامل نیروهای نظامی، فتوژورنالیست (عکاسی خبری) تحسینشدهی آمریکایی «دیوید گوتنفلدر» (David Guttenfelder) را در خط مقدم بزرگترین حملهی هوایی وقت آمریکا در جنگ علیه القاعده پیاده میکند. او با دیدن تفنگدارانی که در حال گرفتن عکس با گوشی هوشمند خود هستند دوربین DSLR را رها کرده، آیفون ۳G (اولین آیفون او) را از جیب ژاکت نظامی خود درآورده و شروع به عکاسی با موبایل میکند؛ به امید اینکه بتواند صمیمیت عکسهایی را که سربازان به خانه ارسال میکردند تقلید کند. با خانه عکس همراه شوید.
«آنها از آن دست عکسهای خبری که من میگرفتم نمیگرفتند؛ آنها در حال عکاسی از زندگی خودشان و این تجربهی بزرگ در زندگیشان بودند. بنابراین من هم شروع به عکس گرفتن با گوشیام کردم.» او این حرفها را پشت تلفن از جایی آرامتر در مناطق دورافتادهی ایالت مونتانا میگوید؛ نزدیک به محلی که او بهتازگی طی یک سفر ۲۴ روزه برای نشنال جئوگرافیک (National Geographic)، سوار بر اسب از «جنگل ملی گالاتین» (Gallatin National Forest) عکاسی کرد. تصاویری که او در سال ۲۰۱۰ منتشر کرد موجب واکنشهای شدیدی هم شد؛ نشریات بزرگی مانند «اینداستری بایبل» (Industry Bible) و «فتو دیستریکت نیوز» (Photo District News) این سوال را مطرح کردند که آیا تصویر کردن جنگ از دریچهی دوربین خودکار (point-and-shoot) یک گوشی، موجب بیاحترامی یا خیالپردازانه کردن شدت و اهمیت آن نشده است. در ماه اکتبر همان سال «اینستاگرام» (Instagram) شروع به کار کرد.