بمب های آمریکا و زندگی عادی مردم در لائوس ؟!

بمب های آمریکا در لائوس در حالی هنوز در این کشور قربانی می گیرد که بمب های ریخته شده بر سر مردم این کشور توسط ارتش آمریکا آن هم مابین سال های ۱۹۶۴ تا ۱۹۷۳ که بیشتر آن به صورت گسترده و مخفیانه انجام شده، امروزه اگر چه ابزار قتل مردم این کشور است اما باز هم به عنوان ابزارهایی برای ساختن خانه ، قایق و … از آن استفاده می شود. در ادامه با خانه عکس همراه شوید.

میراث مرگبار آمریکا در لائوس و تازه شدن زخم مردم این کشور در حالی رقم می خورد که باراک اوباما در حالی که ماه های آخر ریاست جمهوری خود را می گذراند، این روزها به عنوان اولین رییس جمهور آمریکا برای حضور در اجلاس – آس ، آن – به لائوس رفته است .

ارتش آمریکا در حالی مابین سال های ۱۹۶۴ تا ۱۹۷۳ بیش از دو میلیون تن بمب بر سر مردم این کشور آسیایی پرتاب شد که لائوس در جریان جنگ ویتنام موضع بی‌طرفی خود را اعلام کرده بود اما ویت‌کنگ‌ها از لائوس به عنوان خط تدارکاتی در جنگ ویتنام استفاده کردند و در اواخر دهه ۱۹۶۰ آمریکا برای مقابله با چریک‌های ویت‌کنگ ویتنام که به داخل لائوس رخنه می‌کردند، و به منظور شتاب دادن به پایان جنگ، بی‌طرفی لائوس را نقض کرد و بدون درز این موضوع به مطبوعات به بمباران‌های گسترده بخش‌هایی از لائوس، به ویژه دشت خمره‌ها دست زد. اما متاسفانه بعد از گذشته سال ها از آن وقایع تلخ، هنوز حدود ۳۰ درصد از بمب های آمریکا در این کشور منفجر نشده و هراز چندگاهی باعث انفجار و تلفات می شوند.

فجایع این جنگ خانمان سوز از آن جا مشخص است که تاکنون بیش از ۵۰ هزار تن از شهروندان این کشور در موقعیت های مختلف با انفجارهای تصادفی بمب های برجای مانده کشته و مصدوم شده اند. گفته می شود علت عمده بیشتر تلفات و خسارت ها از تلاش روستاییان و کشاورزان برای خنثی کردن بمب ها و فروش و مواد منفجره و ضایعات آنها است.

این در حالی است که اوباما در جریان این سفر برنامه ایالات متحده را در پاکسازی و خنثی کردن بمب های عمل نکرده در لائوس اعلام کند و بار دیگر بر همکاری و ارتباط نزدیک میان این کشور و آمریکا تاکید کند.

روابط آمریکا و لائوس از سال ۱۹۷۵ که جنگ ویتنام با تجزیه این کشور از ویتنام پایان یافت، کاملا قطع بوده و این کشور از دشمنان سرسخت آمریکا نیز به حساب می آید اما از آنجایی که این کشور رییس دوره ای اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه آن) است، توجه باراک اوباما را به خود جلب کرده تا بتواند به عنوان نخستین رییس جمهوری آمریکا در پایان ماه های ریاست جمهوری اش به حریم چین سری بزند.

حالا به دنبال سفر باراک اوباما به این کشور خبرگزاری های بین المللی هر کدام به نوبه خود گزارش هایی از وضعیت این کشور و بخصوص نقش آمریکا در نابسامانی ها و ویرانگریهای سربازانش را بر روی خروجی های خود قرار داده اند که خبرگزاری رویترز نیز یک سری از عکس های – شنگ وانگ – یکی از مناطق لائوس که بیشترین تعداد بمب عمل نکرده آمریکا در آن قرار دارد را سوژه گزارش تصویری خود کرده و  فاجعه انسانی و میراث مرگبار آمریکایی ها برجای مانده در لائوس را به نمایش گذاشته است.

منبع : میهن پست

درباره

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشوذفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*