پنج شنبه , تیر ۱ ۱۳۹۶
دسته دنده

دسته‌دنده‌های عجیب و غریب خودروهای خاص !

دسته‌دنده‌های عجیب و غریب خودروهای خاص زمانی مورد توجه قرار می گیرد که تا به حال توسط بیننده اش در جای دیگری دیده نشده است. به عبارتی دیگر دسته‌دنده‌ها، وظیفه‌ی تعویض دنده را بر عهده دارند و لازم نیست حتماً ظاهری زیبا داشته باشند. اما وقتی خودروسازان تلاش خود را برای طراحی زیباتر و جذاب‌تر این دسته‌دنده‌ها به کار می‌گیرند، چرا این تلاش آن‌ها نادیده انگاشته شود؟ در ادامه با خانه عکس همراه شوید.

به عبارتی دیگر شیفتر یا دسته‌ جابه جا کننده دنده‌‌ی خودروها یکی از بخش‌های مهم در خودرو است که علاوه بر انجام کار خاص به خود در امر زیبا سازی محیط داخلی خودرو نیز اهمیت زیادی دارد. در این میان خودروسازان نیز با علم به این موضوع، همواره تلاش زیادی برای طراحی و تعبیه‌ی دسته‌دنده‌های زیبا و خاص می‌کنند که در ادامه می‌توانید برخی از زیباترین آن‌ها را در تاریخ صنعت خودروسازی مشاهده کنید.

دسته دنده سیتروئن SM

دسته دنده سیتروئن SM

تمام بخش‌های سیتروئن SM غریب و شگفت‌انگیز است و در این‌که دسته‌دنده‌ی پنج سرعته آن برخلاف شکل و شمایل سایر دسته‌دنده‌های معمول باشد، جای تعجبی نیست. بخش میانی داخلی این خودرو به همراه دسته حرکت کرده و با هر بار تعویض دنده، صدای گوش‌نوازی از برخورد فلز با فلز شنیده می‌شود.

دسته دنده پاگانی هوایرا

دسته دنده پاگانی هوایرا

هر آن‌چه‌که هوراچیو پاگانی، پایه‌گذار شرکت پاگانی خلق می‌کند، اثری هنری محسوب می‌شود و دسته‌دنده‌ی هوایرا نیز از این قاعده مستثنی نیست. در این دسته‌دنده، از انواع فنرها و رابط‌ها استفاده شده تا احساس بی‌نظیری در راننده ایجاد کند و او را قانع سازد که استفاده از این دسته‌دنده را با طراحی چشم‌نوازش به پدال‌های اسپرت پشت‌فرمانی ترجیح دهد.

دسته دنده اسپایکر

دسته دنده اسپایکر

دسته‌دنده‌ی ابر خودروی هلندی اسپایکر، در عین سادگی آنقدر شیک و مجلل است که حتی اگر این خودرو را فقط به خاطر دسته‌دنده‌اش بخرید، برچسب دیوانگی را بر پیشانی شما نخواهند چسباند.

دسته دنده کورد

دسته دنده کورد

قطعات کوچک کرومی را در سمت راست پشت فرمان مشاهده می‌کنید؟ این دسته‌دنده‌ی کورد مدل ۱۹۳۰ است. این مدل دارای جعبه‌دنده‌ی پری‌سلکتور (Preselector) است که به راننده این امکان را می‌دهد تا پیش از زمان تعویض دنده، دنده‌ی موردنظر خود را انتخاب کرده و تنها با فشردن و رها کردن پدال کلاچ، در زمان بسیار اندکی تعویض دنده را انجام دهد. این نوع جعبه‌دنده، بسیار پیچیده‌تر از آن بود که بخواهد در میان خودروهای مجلل انگشت‌شمار دهه‌ی ۱۹۳۰ به‌صورت گسترده به کار گرفته شود. با دقت به چگونگی طراحی و ساخت جعبه‌دنده‌های خودکار مدرن امروزی، شگفت‌زده خواهیم شد.

دسته دنده مرسدس بنز CLK-GTR

دسته دنده مرسدس بنز CLK-GTR

آری، آن دکمه کوچکی که در آن میان مشاهده می‌کنید برای تعویض دنده تعبیه شده است. این دکمه‌ی کوچک که در نسخه‌ی رسمی مخصوص مرسدس بنز CLK-GTR یافت می‌شود، برای انتخاب حالت رانندگی D یا حالت دنده‌ی عقب R به کار می‌رود و پدال‌های روی فرمان، افزایش یا کاهش دنده را هنگام رانندگی بر عهده دارند.

دسته دنده هوندا سیویک Si

دسته دنده هوندا سیویک Si

طراحی دسته‌دنده‌ی این مدل از هوندا که بر روی داشبورد جانمایی شده، عجیب اما خلاقانه است. این طراحی، به راننده اجازه می‌دهد تا بدون دور کردن زیاد دست از فرمان، دنده را عوض کند. محل قرارگیری این دسته‌دنده‌‌ی پایه‌کوتاه و زیبا، موجب شده تا فضای میان صندلی‌های جلو خلوت‌تر شود.

 

دسته دنده شورلت کامارو

دسته دنده شورلت کامارو

آرایش H یا نعلی شکل دسته‌دنده‌ی دستی، خوب و قابل‌قبول است اما این سبک خاص از طراحی، به زیبایی هر‌چه تمام‌ بر تن کامارو و خودروهای عضلانی مشابه می‌نشیند. با این‌ که این نوع از طراحی، برتری خاصی نسبت به سایر انواع دسته‌دنده ندارد، اما از لحاظ زیبایی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و برازنده‌ی خودروهای عضلانی است.

 

دسته دنده الدزمبیل 1983

دسته دنده الدزمبیل 1983

این دسته‌دنده‌ی زیبا، برای مسابقات درگ طراحی شده است و راننده می‌تواند تنها با فشردن یک دکمه به‌سرعت دنده را از حالت دستی به حالت خودکار تغییر دهد. دسته‌ای که در سمت چپ قرار دارد، دسته‌دنده PRND معمولی برای حالت خودکار است، درحالی‌که دسته‌ی سمت راست، دنده را از یک به دو و دسته‌ی وسط، دنده را از دو به سه تعویض می‌کند. هر دسته به‌ تنهایی، مخصوص تعویض دنده‌ی جداگانه است و این موضوع، احتمال تعویض اشتباه دنده را در هیجان بالای مسابقات درگ کاهش می‌دهد.

 

دسته دنده آئودی R8

دسته دنده آئودی R8

نسل اول آئودی R8 اولین خودرویی نبود که از طراحی پنجره شانه‌ای برای دسته‌دنده‌ی خود استفاده کرد، اما طراحی عالی و ظاهر زیبای آن نسبت به دسته‌دنده‌های مشابه پیش از خود، حس بهتری را القا می‌کرد.

منبع: roadandtrack

درباره ی چنگیز قیاسی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *