تپه‌ های شنی رنگارنگ پارک ملی لاسن کالیفرنیا

سفری به تپه‌ های شنی رنگارنگ پارک ملی لاسن کالیفرنیا

سفر به تپه‌ های شنی رنگارنگ پارک ملی لاسن کالیفرنیا حتما آرزوی هر گردشگر علاقه مند به طبیعت خواهد بود. چرا که در پارک ملی آتشفشانی لاسن واقع در ایالت کالیفرنیا، تپه‌های شگفت انگیزی وجود دارد که این تپه‌های شنی رنگارنگ و دیدنی در اثر پدیده‌های زمین‌شناختی بوجود‌ آمده‌اند، گویا با قلمو نقاشی شده‌اند. در ادامه با خانه عکس همراه شوید.

تپه‌های شنی رنگین موجود در لاسن، گستره‌ای از سنگ‌های متخلخل هستند که در اثر اکسیداسیون خاکستر‌های آتشفشانی بوجود آمده‌اند. زمانی که مواد مذاب آتشفشانی از دهانه‌ی آتشفشان خارج می‌شوند، این خاکستر‌ها اکسایش یافته و این تپه‌های شنی را در پارک ملی لاسن (Lassen) در کالیفرنیای شمالی بوجود می‌آوردند. بر روی نوک این تپه‌ها، خاکستر‌های آتشفشانی در اثر اکسایش به رنگ روشن در‌آمده‌اند زیرا این خاکستر‌ها، بر روی مواد مذاب روان که هنوز داغ و آتشین بودند، فرود آمده‌اند.این تپه‌های شنی به همراه بستر‌ها و لایه‌هایی که از مواد مذاب آتشفشانی ایجاد شده‌اند، همگی در نزدیکی مخروط‌ آتشفشانی Cinder cone واقع شده‌اند. این مخروط آتشفشانی ۲۱۳ متر ارتفاع دارد و تخمین زده می‌شود آخرین بار در دهه‌ی ۱۶۵۰ فوران کرده است.

مخروط آتشفشانی Cinder cone در این پارک از مواد مذابی تشکیل شده است که از جنس بازالت و به صورت روان و شل بوده‌اند. در طی فوران آتشفشان، مواد مذاب به صورت قطراتی همراه با گاز از دهانه‌ مخروط به سمت بالا پرتاب می‌شوند؛ اما پس از سرد شدن و سخت شدن این مواد مذاب، سنگ‌های آذرین متخلخل ایجاد می‌شوند. زمانی که حباب‌های گاز، درون این مواد آتشفشانی محبوس می‌شوند و نمی‌توانند خارج شوند، باعث می‌گردند که سنگ آذرین ایجاد شده، شکل متخلخل و حفره دار داشته باشد. سپس این مخروط آتشفشانی مانند بسیاری از مخروط‌ های آتشفشانی دیگر خاموش شده و از فعالیت باز ایستاده است. در واقع در یک دوره‌ای از زمان، چندین جریان مذاب بازالتی از درون این مخروط فوران می‌کند و لایه‌ها و پهنه‌هایی از مواد مذاب با نام Fantastic lava beds ایجاد می‌شود سپس این مخروط از فعالیت باز می‌ایستد.

مخروط آتشفشان Cinder cone نیز در حقیقت از دو مخروط آتشفشانی تشکیل شده است. آثار و بقایای یک مخروط آتشفشانی اولیه که تقریبا به طور کامل مدفون شده، بر روی دامنه‌ی جنوبی مخروط آتشفشانی بزرگتر، مشهود و قابل رؤیت است. به احتمال زیاد، بخش عمده‌ای از مخروط‌ آتشفشانی اولیه توسط جریان‌های مواد مذاب که از درون مخروط آتشفشانی بزرگ تر فوران می‌کرده است، مدفون شده و از بین رفته است.

قطعاتی از سنگ‌های قرمز و سخت آذرین با نام اسکوریا (Scoria) در مواد مذابی که تپه‌های رنگین را بوجود‌ آورده‌اند، دیده شده است. این سنگ‌های آذرین قرمز، بخش‌هایی از مخروط آتشفشانی اولیه بوده‌اند که توسط جریان گدازه‌ها و مواد مذاب مخروط آتشفشانی بزرگ‌تر از روی دامنه‌ پرشیب آن شسته شده و به سمت سطح هموارتر آورده شده‌اند که بعدها این تپه‌های شنی را بوجود آورده‌اند.

یک مسیر پیاده‌رویی به سمت نوک مخروط آتشفشان Cinder cone وجود دارد. کسانی که این مسیر را طی می‌کنند و به نوک مخروط می‌رسند به طور حتم از تماشای چشم‌انداز این منطقه که در اثر فعالیت‌های آتشفشانی بوجود آمده است، شگفت زده خواهند شد. بخاطر وجود سنگ‌های سستی که در این منطقه وجود دارد، بالا رفتن از این مخروط آتشفشانی کار بسیار دشواری است و امکان سر خوردن و افتادن شما به پایین تپه‌‌ی مخروطی وجود دارد. این تپه‌های شنی رنگین در ضلع جنوب شرقی این مخروط آتشفشانی و درست در پشت پهنه‌های بازالتی Fantastic lava beds واقع شده‌اند.

با هم در خانه عکس تصاویری دیدنی از تپه‌ های شنی رنگارنگ پارک ملی لاسن کالیفرنیا را تماشا می کنیم.

درباره

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشوذفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*