طراحی قایق کانو با الهام از هنر اوریگامی
طراحی قایق کانو

طراحی قایق کانو با الهام از هنر اوریگامی

طراحی قایق کانو با الهام از هنر اوریگامی توسط اُتو ون دی استین و توماس وین بلژیکی در حالی این روزها مورد توجه قرار رگفته است که این دو قصد مسافرتی با قایق کانو را داشتند. آنها ترجیح می‌دادند که حتی بین راه از قایق پیاده شده و گشتی در شهر بزنند، اما در عین حال مایل بودند که قایق را هم با خود به داخل شهر ببرند. با نگاهی به محصولات موجود در بازار، آنها چیزی را که باب طبع و نیازشان باشد، نیافتند. از آن جایی که احساس نیاز جرقه‌ای برای ابتکار و نوآوری است، آنها هم دست به کار شده تا محصول مد نظرشان را، خود تولید کنند.

آنها شروع به طراحی قایقی کردند که هم به اندازه کافی سبک باشد و هم قابل حمل بوده و در عین حال بتوان آن را هر جایی نگهداری کرد. بعد این ایده پردازی اولیه، باید به دنبال مواد مورد نیاز گشت و اینجا بود که آنها قدم بعدی را برداشته و کامپوزیتی جدید که هم بادوام است و هم غیر قابل غرق شدن تولید کردند.

در واقع سازندگان به جای فعالیت حول محور مواد موجود، ماده‌ی مورد نیاز خود را توسعه دادند. کامپوزیتی که مقاوم و  انعطاف پذیر است. در عین حال به راحتی تاخورده و باز می‌شود، بدون آنکه در طی بارها استفاده، دچار مشکل یا ایرادی شود. از سوی دیگر به خاطر وجود سلول‌های هوایی ویژه شش ضلعی شکل، این قایق حتی زمانی هم که با آب پر شود، شناور باقی می‌ماند. دیگر نکته‌ی مثبت، قابل بازیافت بودن این ماده است.

با ساخت صدها مدل کاغذی و ۱۵ نمونه‌ی اولیه، سازندگان بهترین و سازگارترین شکل ممکن را برای طراحی این قایق انتخاب کردند. البته ساخت چنین چیزی آن هم به کمک هنر اوریگامی، چالش بزرگی برای این دو بود. آنها قایقی باریک و سریع می‌خواستند که هم قابلیت ایستایی خوبی داشته و هم برای تازه کاران مناسب و ایده‌آل باشد.حالا که ایده و ماده در دسترس بود، قایق کانوی جدید آنها پا به عرصه وجود گذاشت، قایقی که “اُناک” (ONAK) نام دارد.

یک کانوی قابل تا خوردن و البته سبک. در واقع هنگامی که آن را تا می‌زنید، بزرگی آن به اندازه‌ی یک چمدان است. تنها ۱۵ دقیقه زمان برای سر هم کردن آن مورد نیاز است، فرد می‌تواند به راحتی آن را باز کرده و تسمه‌های مورد نیاز را به آن متصل کند. از سوی دیگر تنها ۱۰ دقیقه زمان لازم است تا آن را مجدداً تا زده و تسمه‌ها را از بدنه جدا کرد. از آن جایی که قطعات آن مسطح است، به راحتی روی هم تا خورده و داخل جعبه قرار می‌گیرد، این هم راهی آسان برای حمل و نقل آسان این کانو.

شناور شدن روی جریان رود لذت بخش و دوست داشتنی است، به ویژه اگر بتوان در مواقع لازم به ساحل آمده و استراحتی هم داشت. و اکنون دیگر مشکلی پیش روی عاشقان قایق سواری نیست. چرا که می‌توان به راحتی آن را در ماشین جا داده و حتی آن را با وسایل حمل و نقل عمومی جابجا کرد. این کانو انتخاب‌های بیشتری به خریدار می‌دهد تا لذت یک ماجراجوی واقعی را بهتر درک کند. طراحی یک کانو همیشه نیازمند برقراری تعادل بین سرعت و ایستایی است. این قایق در عین برخورداری از سرعتی رضایت بخش، از چنین ویژگی نیز بهره برده و از این رو افرادی که تازه شروع به امتحان این نوع از قایق کنند، از هدایت آن لذت می‌برند.

تصور کنید یک شب زیبای مهتابی است و شما دوست دارید کمی روی رودخانه قایق سواری کنید. خب جای نگرانی نیست، قایق قابل حمل‌تان همراه شماست. بازش کنید، سوارش شوید و بعد از یک سواری شبانه و لذت بخش، دوباره آن را درون جعبه‌اش جا سازی کرده و به دنبال کارهای دیگر خود بروید.

این کانو به ویژه برای مسافرت‌های دو نفره بسیار مناسب و ایده‌آل است. شما می‌توانید کانو را هدایت کنید در حالی که دوست شما از تجربه‌ی سفر دریایی خود لذت می‌برد. آیا به نظر شما این راهی مناسب برای گذراندن اوقات فراغت نیست؟

ابعاد قایق: ۸۵ در ۴۶۵ cm

وزن قابل تحمل: ۲۰۰ تا ۲۵۰ کیلوگرم

ابعاد جعبه:  ۱۲۰ در ۲۵ cm – وزن: ۱۷ کیلوگرم

درباره

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشوذفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*