دریاچه مرموز ناترون در تانزانیا

مومیایی پرندگان در دریاچه مرموز ناترون در تانزانیا ؟!

در عین ناباوری دریاچه مرموز ناترون در تانزانیا در حالی حیوانات و پرندگان را مومیایی می کند که این دریاچه ها اصولا محل زندگی و یا بهتر بگوییم زیستگاه رویایی و آرامش بخش پرندگان و آبزیان محسوب می شود. اما دریاچه مرموز ناترون در تانزانیا به عنوان تابلاب مرگ پرندگان را نه تنها به کام مرگ می کشد بلکه آن ها را به شکلی خاص و بعد مرگشان مومیایی نیز می کند. در ادامه با خانه عکس همراه شوید.

دریاچه مرموز ناترون در تانزانیا در واقع یک دریاچه‌ نمکی در شمال کشور تانزانیا است که شاید به راحتی بتوان به آن لقب گورستان پرندگان را داد. در سفر به این دریاچه پرنده‌هایی را می‌بینید که بر اثر مواد مذاب درون آب دریاچه به مومیایی‌های شبیه سنگ تبدیل شده‌اند.

دریاچه مرموز ناترون در تانزانیا که با رنگی قرمز همواره مورد توجه خاص گردشگران نیز قرار گرفته است ، دمای بسیار بالایی دارد و این دمای بالا برای پرنده ها و حیوانات دردسرساز شده است و البته با تمامی این تفاسیر، در این دریاچه داغ و سوزان در حالی موجودات زنده ای یافت می شوند که گاهی نیز حتی دمای آن به بالای ۴۰ الی ۶۰ درجه سانتی گراد هم می رسد .اما این موجودات خودشان را با شرایط سخت دریاچه وفق داده اند.

با این حال در خصوص موقعیت جغرافیایی دریاچه مرموز ناترون در تانزانیا نیز باید گفت که در ارتفاع ۶۰۰ متری از سطح دریا که عمق آن بیشتر از ۳ متر تجاوز نمی کند و عرضی متفاوت نسبت به میزان آب دارد و البته طول این دریاچه سوزان در حدود ۵۷ کیلومتر است و نزدیک به ۲۲ کیلومتر طول دارد . در مناطق اطراف ناترون در کل سال حدودا ۸۰۰ میلی متر بارندگی وجود دارد که بیشتر بین ماه های دسامبر و مه است و همین بارندگی ها هستند که بخش اعظمی از آب دریاچه را تامین می کنند .

در تپه های اطراف دریاچه مرموز ناترون در تانزانیا آتشفشان وجود دارد و به همین دلیل خاکستر ناشی از فعالیت آن ها وارد این دریاچه شده و سدیم کربنات موجود در آب آن را بالا برده و رنگ قرمزی به آب دریاچه می‌بخشد.

با این تفاسیر می‌توان گفت که مواد موجود در آب دریاچه همان موادی است که مصریان باستان برای ساخت مومیایی‌ها از آن بهره‌ می‌گرفتند. به گفته‌ ی اغلب کارشناسان آب ناترون بسیار قلیایی ( PHبین ۹ تا ۱۰/۵ ) است. مسلما زندگی در این محیط قلیایی با دمای ۴۰ الی ۶۰ درجه سانتی‌گراد و وجود مقدار قابل‌ توجهی آمونیاک برای هر موجودی طاقت‌فرسا، سخت و حتی کشنده است و تنها فلامنگو‌ها، ماهی‌های قلیایی و باکتری‌های نمک دوست می‌توانند ناترون را زیستگاه امنی برای خود بدانند.

با این حال طبق گفته‌ ی نیک برندت عکاسی که سوژه‌هایش را از پرندگان مومیای شده این دریاچه گرفته است آب ناترون به قدر وحشتناک است که می‌تواند فیلم دوربین را در عرض چند ثانیه نابود کند. او به‌ گونه‌ای خاص تعدادی از پرندگان مرده را دوباره به آب بازگردانند و از آن ها عکس گرفته که انگار دوباره به زندگی برگشته‌اند.

با هم در خانه عکس تصاویری از دریاچه مرموز ناترون در تانزانیا را تماشا می کنیم.

درباره

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشوذفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*